Viser innlegg med etiketten Dessert. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Dessert. Vis alle innlegg

onsdag 30. januar 2013

Gulrotkake




Ingredienser:
4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron eller bakepulver
1 ts salt
2-3 ts kanel
1,5 dl solsikkeolje
1 banan
ca 7,5 dl revet gulrøtter
1 plate kokesjokolade


ostekrem

350 g naturell kremost
100 g romtemperert smør
250 g melis
2 ts vaniljesukker
3 ss sitronsaft



Fremgangsmåte:

  • Pisk egg og sukker til tykk og luftig eggedosis 
  • Bland alt det tørre og visp det inn i røra
  • Vend inn revet gulerot, hakket sjokolade og knust banan med en slikkepott
  • Fordel røren i en smurt form og stek den på nederste rille ved 160°C i ca 45 min ( kommer an på ovnen) 
  • Avkjøl kaken på rist



ostekrem
  • Ha alle ingrediensene i en bolle og pisk den hvit og luftig
  • Del kaken i to og smør på et lag. Legg lokket på igjen
  • Fordel resten av ostekremen jevnt utover kaken
  • Pynt med revet sjokolade, granateple eller strimler av gulrot

lørdag 1. desember 2012

Brownies med nøtter og karamellsaus



Brownie

200 g mørk sjokolade
125 g smør
175 g sukker
1 ts espresso kaffe
2 ss god rom
2 egg
125 g hvetemel
ca 1 dl rosiner
grov hakkede mandler

Slik gjør du;

  • Smelt sjokolade og smør i vannbad
  • Når alt er smeltet tilsetter du sukker, kaffe og rom. Rør godt
  • Bruk en liten bolle til å vispe sammen eggene og ha det i sjokoladeblandingen
  • Tilsett mel og rør godt inn i blandingen
  • Ha tilslutt i rosiner og hakkede mandler 
  • Hell blandingen over i en smurt form med bakepapir
  • Settes i ovnen ved 180 grader i ca 15-20 min. 
  • Avkjøl i 30 min 

Karamellsaus 

2 dl fløte
1 dl brunt sukker
1 dl lys sirup
100 g smør

Slik gjør du;
  • Kok opp fløte, sukker, sirup og halvparten av smøret i en tykkbunnet kjele
  • La det hele koke i ca 10-15 min til e tykk konsistens og en lys brunfarge
  • Rør inn resten av smøret og la sausen kjøles ned
Server karamellsausen til kaken med en liten kule vaniljeis

mandag 12. november 2012

Mørk sjokoladekake



En mørk og saftig sjokoladekake som er tatt fra vår mestekokk Arne Brimi. Det som er så fantastisk med denne er at du kan lage den med glutenfri ingredienser!


Sjokoladekake

250 g margarin
250 g mørk sjokolade
5 egg
5 eggeplommer
150 gram sukker
50 gram hvetemel

Ha gjerne en "dæsj" god rom i røra

Slik gjør du;
  • Smelt margarinen på svak varme i en tykkbunnet kjele
  • Tilsett sjokoladen oppdelt i biter, og la den smelte
  • Ta så kjelen av platen og la blandingen avkjøle
  • Visp egg, eggeplommer og sukker lett sammen med en stålvisp
  • Hell i sjokoladeblandingen og visp dette godt sammen.
  • Tilsett til slutt mel og rør dette godt inn.
  • Hell røren i en smurt brødform med bakepapir i bunn (1,5 liter)
  • Stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 20 minutter.
  • Avkjøl kaken og sett den så i kjøleskapet over natten.
  • Server kaken lun eller kald med pisket krem, vaniljeis eller krydderkokte aprikoser
Krydderkokte aprikoser

250 g tørkede aprikoser eller hermetiske aprikoser
2,5 dl hvitvin
1 vaniljestang
1 stjernanis
1 kanelstang
4 ss brunt sukker

  • Bland alt i en ildfast form
  • bakes i ovnen på 200 grader i ca 20 min

tirsdag 6. november 2012

Norges beste ostekake?




Nøttebunn 

2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter/mandler

  • Still stekeovnen på 180 grader. 
  • Legg hasselnøttene på et stekebrett og rist de i 5-10 minutter, fjern skallet med et fuktig kjøkkenhåndkle
  • Knus nøttene i en kjøkkenmaskin
  • Pisk eggehviter og sukker til marengs og vend inn de malte hasselnøttene 
  • Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter. 
  • Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl. 

Til denne kaken kan man også bruke kjeksbunn; Digestive og kormo søt havrekjeks malt i en kjøkkenmaskin eller med en kjevle. Bland kjeksen med 4-5 ss smeltet margarin. Ha gjerne i kanel og rom essens for en mer spennende smak på bunnen. Passer utmerket til den syrlige kremosten.

Pasjonsfrukt krem

400 g Tine kremost naturell til baking
50 g Tine Kesam med vanilje
300 g sukker
1/2 vaniljestang
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
3 dl kremfløte

  • Ha kremost, Kesam, sukker og vanilje i en kjøkkenmaskin. Visp det sammen
  • Bløtlegg gelatin i kaldt vann
  • Varm opp limesaft
  • Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen 
  • Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn
  • Ha kremen over nøttebunnen i formen
  • Frys kaken


Pasjonsfrukt gelé

130 g pasjonsfrukt juice 
saft fra en appelsin
saft fra en halv lime
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 plater gelatin

  • Kok opp fruktjuice og sukker
  • Bløtlegg gelatin i kaldt vann
  • Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter
  • Tilsett gelatin og rør sammen. 
  • Sett geleen kaldt til den begynner og stivne
  • Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald 
  • Fjern kakeformen ved å legge en varm håndduk rundt formen til kaken slipper kantene
  • Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer
  • Pynt kaken med frisk frukt og bær

mandag 29. oktober 2012

Melkemat - matskatter på vei i glemmeboka


Kleppsuppe/kleppmelk/bollemelk


En av barndommens favoritter – oppskriften er etter farmor Haldis Hvitsand.
Kjært barn har mange navn Ja Godt er det – enten som en enkel middag eller som kveldskos på kjølige vinterkvelder.

Ingredienser

1 l helmelk eller lettmelk om du ønsker en lettere variant
Melboller/klot
3 egg
2 dl melk
½ ts salt
½ ts kardemomme
ca. 250 g hvetemel


Tilberedning
NB – bruk en tykkbunnet kjele!

  • Kok opp melka
  • Lag melbollene ved å piske sammen egg, melk, kardemomme og salt
  • Rør inn hvetemel til en glatt røre, deigen skal være så tykk at ei skje kan stå i den
  • La deigen svelle litt
  • Lag boller med to dessertskjeer og legg dem i den kokende melka
  • Ikke ha i for mange boller om gangen, tilsett flere boller etter hvert som de andre flyter opp
  • Bollene trekkes i melka i ca. 15 minutter – de er ferdige når de flyter.

Serveres med sukker og kanel.




tirsdag 23. oktober 2012

Fiken med lønnesirup


Denne kan passe til både forrett, dessert eller hva med å lage små tallerkener med prøvesmaking en vinkveld sammen med jentene. 

4 Fiken
1 dl Lønnesirup
4 ss Whiskey
1/2 Sitron
Hasselnøtter
Jamón skinke/ serrano skinke
Forskjellige oster

Slik gjør du;

  • Del fiken i skiver eller båter og legg de i en ildfast form. Ha det i ovnen ett par minutter.
  • Ha lønnesirup, whiskey, sitron og nøtter i en liten kjele og varm til den er lunket
  • Legg det på en tallerkener sammen med den skinken du måtte ønske. 
  • Du kan også legge opp osteskiver i forskjellige sorter.



fredag 19. oktober 2012

BISCOTTI



Vi kjenner biscotti som italienske kaffekjeks, et godt følge til cappuccino og en klassiker med Vin Santo. Tradisjonelt ble de laget med mandler, nå finnes det et utall smaksvarianter. Det fine med disse er at når du har bakt en solid porsjon og oppbevarer de tørt i lukket boks, så har du alltid noe godt til kaffen. Italienerne selv kaller biscotti for cantucci, biscotti bruker de som en fellesbetegnelse for det mangfoldet som finnes av tørre, sprø kaker.
Disse små godbitene har en lang historie – helt tilbake til romertiden da ble de laget for at de var holdbar mat på de lange reisene til de romerske legionærer. Etter romernes fall ble biscotti «borte» en stund og fikk sin renessanse i Toscana og godskrives en baker der som fant disse kakene ypperlige til å duppe i den søte vinen Vin Santo. Siden den gang har biscottien vært dyppet i både kaffe og vin. Og la oss fortsette med det.

Ingredienser
(nok til 50 -60 stk)

100 g romtemperert meierismør
1,5 dl sukker
2 ts vaniljesukker, ekte
1 egg
100 g mandler
50 g valnøtter
50 g pistasjnøtter
1 ss revet appelsinskall (kan erstattes med sitron- og eller limeskall) eller lag en fin blanding av alle tre
3,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver





Tilberedning

  • Rør smør, sukker og vaniljesukker luftig
  • Grovhakk nøttene 
  • Når smørblandingen er luftig tilsetter du ett egg og rører det godt inn
  • Vend inn nøtter og appelsinskall
  • Vend til slutt inn melet som er iblandet bakepulver. Deigen skal være litt løs, men ikke klebe. Tilsett mer mel om nødvendig
  • Del deigen i fire like store emner som du triller til pølser som er så lange at de går på tvers av stekebrettet. Legg bakepapir på brettet og legg «pølsene» med godt mellomrom (deigen siger litt utover). 
  • Trykk deigen litt flat på toppen
  • Stek midt i ovnen på 200 grader i ca. 15 minutter 
  • Ta brettet ut og sett ovnen på 50 grader – la døra stå åpen, da synker temperaturen raskere
  •  Del opp kakene ved å skjære på skrå, lillefinger brede skiver som er ca. 5 cm lange (ikke vent for lenge for da smuldrer de lett når du skjærer i dem)
  • Legg skivene med snittsiden opp tilbake på stekebrettet og sett de inn i ovnen på 50 grader i 45 minutter for å tørke de.
  • Avkjøl og nyt.
TIPS: Smelt kokesjokolade og dypp halve kakene i. Snadder.

tirsdag 16. oktober 2012

Crema Catalana



Ingredienser:

1/2 appelsin, riv kun det oransje
1 ss appelsinjuice
1 ss limesaft
4 dl fløte
1/2 dl melk
5 eggeplommer
75 g sukker
2 små kanelstenger
sukker til glasering

Slik gjør du;


  • Kok opp fløte, melk, halvparten av sukkeret, kanel og appelsinskall
  • Skru ned varmen og la fløtemelken trekke i 20 minutter
  • Visp eggeplommer sammen med resten av sukkeret
  • Kok fløtemelken opp på nytt
  • Sil den over eggeplommene mens du visper
  • Sil blandingen og fyll den i passende porsjonsformer
  • Bak crema catalanen i ovn ved 95 grader i ca. 50 minutter eller til massen har satt seg
  • Steketiden kan variere med formens størrelse
  • Avkjøl og dryss overflaten med et tynt lag sukker før du karamelliserer med en creme brule-brenner rett før servering

fredag 12. oktober 2012

Pasjonsfrukt ostekake



Nøttebunn 

2 eggehviter
100 g sukker
130 g malte hasselnøtter/mandler

  • Still stekeovnen på 180 grader. 
  • Legg hasselnøttene på et stekebrett og rist de i 5-10 minutter, fjern skallet med et fuktig kjøkkenhåndkle
  • Knus nøttene i en kjøkkenmaskin
  • Pisk eggehviter og sukker til marengs og vend inn de malte hasselnøttene 
  • Ha massen i en springform,ca 24 cm i diameter. 
  • Stek nøttebunnen i 10 min og avkjøl. 

Til denne kaken kan man også bruke kjeksbunn; Digestive og kormo søt havrekjeks malt i en kjøkkenmaskin eller med en kjevle. Bland kjeksen med 4-5 ss smeltet margarin. Ha gjerne i kanel og rom essens for en mer spennende smak på bunnen. Passer utmerket til den syrlige kremosten.

Pasjonsfrukt krem

400 g Tine kremost naturell til baking
50 g Tine Kesam med vanilje
300 g sukker 
1/2 vaniljestang
1 1/2 dl pasjonsfrukt juice
Saften fra 1 lime
5 pl. gelatin
3 dl kremfløte

  • Ha kremost, Kesam, sukker og vanilje i en kjøkkenmaskin. Visp det sammen
  • Bløtlegg gelatin i kaldt vann
  • Varm opp limesaft
  • Tilsett gelatin og fruktjuice, bland sammen. Bland det inn i ostemassen 
  • Pisk fløten til en bløt krem og bland den forsiktig inn
  • Ha kremen over nøttebunnen i formen
  • Frys kaken


Pasjonsfrukt gelé

130 g pasjonsfrukt juice 
saft fra en appelsin
saft fra en halv lime
1,2 dl vann
75 g sukker
1 ts maizena
4 plater gelatin

  • Kok opp fruktjuice og sukker
  • Bløtlegg gelatin i kaldt vann
  • Rør ut maizena i litt kaldt vann, ha det i det varme og la alt koke videre i 2 minutter
  • Tilsett gelatin og rør sammen. 
  • Sett geleen kaldt til den begynner og stivne
  • Ta ostekaken ut av fryseren, legg på geleen mens kaken er kald 
  • Fjern kakeformen ved å legge en varm håndduk rundt formen til kaken slipper kantene
  • Sett kaken over på et serveringsfat og la den tine i kjøleskapet i ca 3 timer
  • Pynt kaken med frisk frukt og bær

onsdag 10. oktober 2012

Smuldrepai med epler

Eller..........Eplecrumble


Ingredienser:
4-5 epler
1 liten neve med rosiner
3 ss brunt sukker
1,5 ts kanel
3 ss rom

200 g kaldt smør i terninger
200 g mel
50 g sukker


Slik gjør du;


  • Skjær eplene i passe stor biter og legg de i en smurt form
  • Ha på sukker, kanel, rosiner og rom og vend alt godt sammen
  • Bruk fingrene og kna sammen smør, mel og sukker til store og små klumper
  • Fordel smuldredeigen over eplene og stek paien i ovnen på 200 grader i ca 15-20 minutter
  • Serveres lun med vaniljeis eller pisket krem

mandag 8. oktober 2012

Kanelsnurrer


Ingredienser

Deig:
(ca 12-16 boller)

1 kg hvetemel
5 dl h-melk
150 g sukker
15 g salt
15 g kardemomme
1 egg
50 g fersk gjær
150 g smør i terninger


Fyll:
125 g mykt smør
125 g sukker
2 ss kanel


Slik gjør du;
  • Ha alle ingrediensene i en bakebolle, unntatt smøret
  • La det elte i ca 15 minutter. Det er ikke nødvendig å varme opp melken eller løse opp gjæren da maskinen jobbe dette godt inn
  • Tilsett smøret og elt i ytterligere 15 minutter til deigen er smidig og glatt
  • Dekk bollen med plastfolie og la den heve i halvannen time
  • Strø mel på arbeidsbenken og kjevle ut deigen til en rektangel på ca 40X50 cm
  • Bland romtemperert smør, sukker og kanel i en bolle og smør det utover deigen
  • Brett en tredjedel av deigen inn mot midten, og brett den andre siden over igjen sånn at du får 3 lag.
  • Kjevle deigen til ca 30x60
  • del opp i strimler, snurr den og lag en "knute"
  • Sett bollene på et stekebrett, dekk til med folie og la de heve i 1 time
  • Pensle med sammenvispet egg med melk, strø perlesukker på og stek i ca 20 minutter på 175 grader


TIPS: LEGG NOEN EPLESTRIMLER SAMMEN MED KANEL, SUKKER OG SMØRET FØR DU BRETTER LAGENE SAMMEN. SNURRENE BLIR SAFTIGE OG FRISKE OG VIL GARANTERT FALLE I SMAK HOS ALLE. 

torsdag 27. september 2012

Butterdeig med høstens epler



En litt annerledes versjon av tarte tatin...

Ingredienser:

2 butterdeigpalter

1 dl sukker
1 ss smør
1/2 ts kanel
vaniljekrem
1 eple
krem


Slik gjør du;

Tin butterdeigen i 20 min på benken
Ha smør, sukker og kanel i en panne og lag karamell
Kutt opp eplene i biter
Legg et lag med vaniljekrem på butterdeigen
Legg på eplene og hell karamellen over
Stek i ca 15-20 minutter

Server med vaniljeis eller krem

tirsdag 25. september 2012

Tarte Tatin



Ingredienser:

Til 4 små ildfaste former

2 butterdeigpalter

1 dl sukker
1 ss smør
1/2 ts kanel
1 eple
krem

Slik gjør du;
  • Tin butterdeigen i 20 min på benken
  • Ha smør, sukker og kanel i en panne og lag karamell
  • Kutt opp eplene i biter som passer i formen
  • Legg et lag med karamell i bunn og dekk til med eplene
  • Dekk formen med butterdeigen som du deler på midten 
  • Stek i 15-20 min
  • Vend formen på en tallerken og vips så har man en herlig dessert

Server med vaniljeis eller krem

søndag 23. september 2012

Plommeterte





Søt tertedeig

200 g siktet hvetemel
25g malte mandler (kan sløyfes)
80 g melis
1 krm salt
120 g kaldt smør i terninger
1 egg


  • Smuldre mel, melis, mandler og smør i en bolle for hånd eller foodprossesor. 
  • Tilsett egget og kna det inn i deigen, eller kjør deigen raskt sammen i foodprossesoren. 
  • Pakk deigen inn i plast og la den hvile i minst 4 timer i kjøleskapet, gjerne natten over.
  • Forvarm ovnen til 160 grader.
  • Kjevle deigen til ca 3 cm tykk leiv. smør en terteform og legg leiven i formen slik at den dekker bunn og kant.
  • Bruk en gaffel og prikk bunnen for at den ikke skal blåse seg opp under steking 
  • Sett tertebunnen i fryseren til deigen er hard, ca 30 minutter.
  • Legg et bakepapir på paibunnen og fyll med tørkede erter eller linser. dette for at deigen ikke skal skli ned langs sidene under steking.
  • Stek deigen i 10 minutter, fjern erter og bakepapir. la bunnen steke i ytterligere 10 minutter til den er gyllen. 
  • La den avkjøles

Fyll:

Vaniljekrem

plommer (kan og bruke hermetiske)
melis
krem

  • Lag vaniljekrem selv eller bruk ferdigkjøpt
  • Fyll på med et lag vaniljekrem i bunnen 
  • Legg så et lag med plommer
  • Stek i ovnen et par minutter så plommeterten blir gjennomvarm
  • Dryss over melis
  • Serveres lun med krem eller vaniljeis

tirsdag 18. september 2012

Epleterte

Høsten byr på mange smakfulle epledesserter


Søt paideig

200 g siktet hvetemel
25g malte mandler (kan sløyfes)
80 g melis
1 krm salt
120 g kaldt smør i terninger
1 egg


  • Smuldre mel, melis, mandler og smør i en bolle for hånd eller foodprossesor. 
  • Tilsett egget og kna det inn i deigen, eller kjør deigen raskt sammen i foodprossesoren. 
  • Pakk deigen inn i plast og la den hvile i minst 4 timer i kjøleskapet, gjerne natten over.
  • Forvarm ovnen til 160 grader.
  • Kjevle deigen til ca 3 cm tykk leiv. smør en terteform og legg leiven i formen slik at den dekker bunn og kant.
  • Bruk en gaffel og prikk bunnen for at den ikke skal blåse seg opp under steking 
  • Sett tertebunnen i fryseren til deigen er hard, ca 30 minutter.
  • Legg et bakepapir på paibunnen og fyll med tørkede erter eller linser. dette for at deigen ikke skal skli ned langs sidene under steking.
  • Stek deigen i 10 minutter, fjern erter og bakepapir. la bunnen steke i ytterligere 10 minutter til den er gyllen. 
  • La den avkjøles

Fyll

vaniljekrem

2 epler
0,5 dl sukker
2 ss rom
1 ss smør

  • Skrell eplet, stikk ut kjernehuset og skjær eplet i skiver
  • Varm smør, sukker og rom i en stekepanne
  • Ha i epleskivene og stek til de blir karamelliserte
  • Legg et lag vaniljekrem i bunnen og ha eplene på toppen
  • Stek i 10-15 min 

Serveres lun eller kald med krem eller vaniljeis

tirsdag 4. september 2012

Tiramisu

Tiramisu betyr "løft meg opp" og ble oppfunnet i den lille byen Treviso i Italia. Det hele skjedde på restauranten Le Beccherie i 1971 da Campeols nyfødte sønn hadde blitt syk og fikk ikke i seg næring. Moren lagde en blanding av eggedosis med mascarponeost(zablagione), men hadde ingen effekt på gutten. Svigermoren hennes tilførte en skvett kaffe i blandingen og gutten kviknet til.
Familien fikk en idè og spurte kokken lello, Roberto Linguanotto om han kunen lage en dessert av ingrediensene sønnen hadde fått. Lello forsvant på kjøkkenet, tok frem fingerkjeks som han dyppet i kaffe og blandet med Zablagionen. Til slutt drysset han kakaopulver på toppen. Voila så var tiramisuen oppfunnet..




lag først fingerkjeks......

FINGERKJEKS – Savoiardo

Ingredienser: 

2 eggehviter
50 g sukker
2 eggeplommer
45 g potetmel
30 g siktet hvetemel


Tilberedning: 

I stekeovnen ved 200 grader i ca. 5 – 8 minutter.

· Visp eggehvitene og halvparten av sukkeret til stivt skum.

· Visp eggedosis av eggeplommene og resten av sukkeret.

· Bland eggedosis og eggehviter.

· Sikt i melet og bland forsiktig.

· Dekk stekeplaten med bakepapir, sprøyt massen i ca. 5 cm lange striper og stek kjeksene, de skal ha en lys gyllen brunfarge


Tiramisu

Inngredienser: 

20 lady fingers eller savoiardi
4 eggeplommer
100 g melis
1 vaniljestang
500 g mascarpone, italiensk ferskost
1 dl fløte
3-4 dl sterk kaffe, avkjølt
en god dasj eller to med marsala eller brandy
kakaopulver

Fremgangsmåte:
  •  Pisk eggeplommer, melis og frøene fra vaniljestangen til en lys og tykk eggedosis. 
  • Visp sammen mascarpone og fløte. Blandingen skal bli glatt og klumpfri, men ikke visp for lenge. 
  • Vend eggedosisen inn i mascarponeblandingen med en slikkepott. 
  • Bland ønsket smak sammen med kaffen. 
  • Dypp kjeksen i blandingen. 
  • Legg mascarponekrem og dynket kjeks lagvis i et serveringsfat eller porsjonsskåler, (glass kan også brukes) avslutt med et lag mascarponekrem. 
  • Dekk med plastfilm og sett desserten i kjøleskapet til den skal spises. 
  • Sikt over kakao rett føre servering. 

Tips:
Likør kan erstattes med kaffe-sirup, prøv mandel, hasselnøtt, karamell eller kanel...
Pynt kaken med masse revet sjokolade, friske bringebær og peppermynteblader.

søndag 2. september 2012

Fjellets gull




kallenavnet "fjellets gull" kommer nok fra den rød-oransje  fargen som får disse bærene til å se ufattelig delikate ut og kan se ut som gullmynter som ligger langs myrene på fjellet. Sesongen for multer er fra midten av juli til den første frostnatta. Multekart, altså før multene blir modne er idag ulovlig å plukke i Norge.

"historien rundt den første anmeldelsen mot en multekartplukker her i Norge. Det var rett etter at regelen ble innført at et ektepar i 40- 50- årene i lengre tid hadde ventet på at multene skulle bli modne. Bærene det snakkes om lå tett i tett på ei myr ca. 50 meter fra hytta de eide. En formiddag kona så ut av vinduet fikk hun se en person i aktivitet ute på multemyra. Etter å ha forstått hva som skjedde var hytte- eierne raskt på pletten, men det var for sent. Myra stod der tom for kart, og de 3 - 4 literne i mannen's bøtte levnet ingen tvil."



Multesuppe

Ingredienser:

500 g multer
5 dl vann
150 g sukker
1 kanelstang – eller en stjerneanis
1 cl konjakk



Fremgangsmåte: 
  • Ha alt i en kjele og kok opp, la det koke til sukkeret har løst seg opp - ikke lenger.
  • Suppen serveres lun eller kald med en skje pisket fløte tilsatt litt seterrømme.

mandag 20. august 2012

Den perfekte lørdagsmenyen




"Skinken fra fjellet"

1 pk ruccola
1 glass soltørkede tomater
250 g brie i skiver
200 g jamon eller spekeskinke
extra virgin oil
  • Skyll ruccolaen og tørk av med kjøkkenpapir. 
  • Ha det i en bolle eller legg fordel det på tallerkenene.
  • Ta noen spiseskjeer med soltørkede tomater over og hell litt av oljen i glasset over salaten.
  • Kutt skinken og brien i skiver og dander over salaten.
  • Hell over litt god olje til slutt.






Grillet hummer med urtesmør
  
et ekte luksusdyr på tallerkenen..

2 hummer ferske eller ferdig kokte

urtesmør
200 g ekte meierismør (rom temperert)
2 hvitløksfedd
1/2 sitron
2 ts sitronskall
2 ss estragon
1/2 chili
pepper
salt
fersk dill
fersk basilikum
fersk oregano
Fersk persille

  • Lag først smøret. Rør alt godt sammen med en stavmikser eller sleiv. 
  • Kok hummeren;
  • En hummer skal kokes raskt opp og deretter raskest mulig kjøling i isvann.  
  •  Bruk en stor kjele med masse vann, sånn at hummerne er dekket og det ikke slutter å koke når du putter de ned i kjelen. Bruk gjerne saltvann da dette gir en bedre smak på hummeren. Har du ikke saltvann, bruk vann med 40 gram salt pr liter vann. 
  •  Dypp hummeren i det kokende vannet med hodet først. Mange putter hummeren i fryseren for å bedøve den og stikker en kniv gjennom midt på hodet og skjærer fremover. Stress reduserer kvaliteten på hummeren, så avlive hummeren raskt og humant gjør kjøttet til en delikatesse. 
  • Hold full effekt på kokeplate til hummerne er oppi og skru ned sånn at vannet er oppunder kokepunktet. Ikke kok hummeren for lenge. 1/2 hummer :8-10 minutter- 1 kilos hummer: 15 min. 1 1/2 kilos hummer: 17 min- 2 kilos hummer: 20 minutter 
  •  Ta hummerne ut av kjelen og kjøl de ned i rennende kaldt vann og legg den på ryggen for å bevare på saftigheten. 
  • Kokt hummer deles i to - ta ut paven
  • kryddersmør fordeles rikelig over hummeren
  • Gratiner i ovn eller på grill til smøret er smeltet og hummeren er varm

Server med godt brød og en god salat.

Champagne er godt følge i glasset









Panna Cotta med bringerbærcoulis

PANNA COTTA

Ingredienser

6 dl fløte
1 vaniljestang
skallet av ½ sitron
3 pl. gelatin
1/2 dl melk
125 g sukker
½ dl smak (saft eller likør)



Tilberedning

  • Bløtlegg gelatinen i melken 
  • Fløte kokes med sitronskall, sukker og margen av en vaniljestang + stangen – kok til sukkeret har løst seg opp. 
  • Sil ut vaniljestang og sitronskall. 
  • Varm opp melken og smelt inn gelatinen 
  • Gelatinen tilsettes i den kokte kremen 
  • Settes til avkjøling, rør med jevne mellomrom slik at massen ikke stivner langs kantene på bollen 
  • Smak til 
  • Settes til kjøl i minimum 3 timer 
  • Konsistensen skal være slik at den siger litt ut når du legger den opp 

 Server med friske bær og/eller bærcoullis




BÆRCOULIS


10 porsjoner


Ingredienser


2 dl vann
100 g sukker
400 gram bær
Melis



Tilberedning

  • Kok tykk sukkerlake av vann og sukker. Avkjøl 
  • Mos bær og passer mosen for å få fjernet skinn og steiner 
  • Tilsett sukkerlaken i bærmassen til massen ikke lenger renner utover, men blir liggende jevnt på tallerken 
  • Smak til med melis








torsdag 2. august 2012

Vaniljekrem



Den beste vaniljekremen

2,75 dl melk
1/4 vaniljestang eller 1/2 ts vaniljesukker
3 eggeplommer
60 g sukker
15 g hvetemel
15 g maismel
3 ss kremfløte

  • varm melken opp til kokepunktet i en liten kjele.
  • hvis du bruker vaniljestang, så ha den i melken og sett til side i 30 minutter slik at den setter smak.
  • ha eggeplommene i en liten ildfast bolle. tilsett sukker og rør til det er lyst og kremaktig. sikt i mel og maismel og rør godt sammen til en jevn blanding
  • ta ut vaniljestangen og kok opp melken igjen. hell den over eggeplommene og bland forsiktig. ha den tilbake i kjelen og kok opp under kraftig omrøring. la den småkoke i 2 minutter. rør hele tiden til det er fint og tykt.
  • rør inn vaniljesukkeret hvis du skal bruke det og kremfløten. hell det i en bolle og legg plastfolie over og la det avkjøles i 2 timer før bruk. 

Kirsebærpai


De flotte bærene ble plukket ned igår og er klare for å bli kirsebærlikør, kirsebærsyltetøy og en deilig varm kirsebærpai servert med vaniljeis




Kirsebærpai


Tertedeig:

300 g hvetemel
200 g kaldt usaltet smør i terninger på 2 cm
100 g melis
1 egg


  • smuldre mel, melis og smør i en bolle for hånd eller foodprossesor. 
  • tillsett egget og kna det inn i deigen, eller kjør deigen raskt sammen i foodprossesoren. 
  • pakk deigen inn i plast og la den hvile i minst 4 timer i kjøleskapet, gjerne natten over.
  • forvarm ovnen til 180 grader.
  • kjevle deigen til ca 3 cm tykk leiv. smør en terteform og legg leiven i formen slik at den dekker bunn og kant.
  • bruk en gaffel og prikk bunnen for at den ikke skal blåse seg opp under steking 
  • sett tertebunnen i fryseren til deigen er hard, ca 30 minutter.
  • legg et bakepapir på bunnen og fyll med tørkede erter eller linser. dette for at deigen ikke skal skli ned langs sidene under steking.
  • stek deigen i 10 minutter, fjern erter og bakepapir. la bunnen steke i ytterligere 10 minutter til den er gyllen. 
  • la den avkjøles

Vaniljekrem:

2,75 dl melk
1/4 vaniljestang eller 1/2 ts vaniljesukker
3 eggeplommer
60 g sukker
15 g hvetemel
15 g maismel
3 ss kremfløte

  • varm melken opp til kokepunktet i en liten kjele.
  • hvis du bruker vaniljestang, så ha den i melken og sett til side i 30 minutter slik at den setter smak.
  • ha eggeplommene i en liten ildfast bolle. tilsett sukker og rør til det er lyst og kremaktig. sikt i mel og maismel og rør godt sammen til en jevn blanding
  • ta ut vaniljestangen og kok opp melken igjen. hell den over eggeplommene og bland forsiktig. ha den tilbake i kjelen og kok opp under kraftig omrøring. la den småkoke i 2 minutter. rør hele tiden til det er fint og tykt.
  • rør inn vaniljesukkeret hvis du skal bruke det og kremfløten. hell det i en bolle og legg plastfolie over og la det avkjøles i 2 timer før bruk. 



Kirsebærfyll:

4-5 dl kirsebær
1/4 cup hvetemel
1/4 ss kanel
1 cup sukker
1/4 ss mandel essens ( kan sløyfes)
1 1/3 ss margarin


  • Fjern steinene fra kirsebærene og annet smuss
  • Bland kirsebær, mel, kanel og margarin i en tykkbunnet kasserolle.
  • Kok opp under omrøring og sett ned temperaturen og la den småputre i 7 minutter.
  • Ta kasserollen av plata og rør inn mandelessens hvis du ønsker det.


  • Legg et lag med vaniljekrem over tertebunnen og et lag med kirsebærfyll før du steker paien videre i ca 25 minutter. avhengig av ovnen. 
Server en varm rykende pai med vaniljeis eller krem.